Τα τελευταία 10 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, μεταξύ Μιντιλογλίου και Καμινίων, εγκαινιάστηκαν σήμερα από την Πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Με την παράδοση αυτού του τμήματος ολοκληρώνεται η παράδοση του έργου, μετά και τη θέση σε λειτουργία των πρώτων 65 χιλιομέτρων το περασμένο καλοκαίρι. Με ολόκληρο το μήκος των 277 χιλιομέτρων πλέον ανοιχτό στην κυκλοφορία, η Ολυμπία Οδός αποτελεί πλέον τον τρίτο μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας.
Υλοποιημένο στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, το τμήμα Πάτρα-Πύργος προσφέρει μια καθοριστική αναβάθμιση σε σχέση με την παλαιά Εθνική Οδό. Η νέα υποδομή διαθέτει σύγχρονη χάραξη, πλήρη διαχωρισμό κατευθύνσεων, κατασκευασμένη σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα πρότυπα. Έργα υποδομής όπως γέφυρες, ανισόπεδοι κόμβοι, χώροι στάθμευσης και ανισόπεδοι κόμβοι εξασφαλίζουν ασφαλείς και ομαλές συνδέσεις με το περιφερειακό οδικό δίκτυο. Συμπληρωματικές αναβαθμίσεις -συμπεριλαμβανομένης της αντιπλημμυρικής προστασίας, των παράπλευρων και συνδετήριων οδών– βρίσκονται σε εξέλιξη.
- Χάρη σε αυτό το νέο τμήμα, ο χρόνος διαδρομής Πάτρα-Πύργος μειώνεται κατά 50%, στα 40 λεπτά, ενώ η διαδρομή Αθήνα-Πύργος διαρκεί πλέον 2 ώρες και 45 λεπτά. Πέρα από τη μείωση του χρόνου ταξιδιού, ο νέος αυτοκινητόδρομος συνιστά σημαντικό άλμα στην οδική ασφάλεια.
Τα σύγχρονα πρότυπα κατασκευής, η ενισχυμένη επιτήρηση, η διαχείριση κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο και η 24/7 οδική βοήθεια από τις επιχειρησιακές ομάδες της Ολυμπίας Οδού προσφέρουν πλέον πολύ ασφαλέστερες μετακινήσεις στη Δυτική Ελλάδα.
Η ποιότητα εξυπηρέτησης εισέρχεται επίσης σε νέα εποχή. Η Ολυμπία Οδός είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα που λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και Αυτόματα Μηχανήματα Πληρωμής, προσφέροντας ταχύτερη και πιο απλή εμπειρία για τους οδηγούς. Θα ακολουθήσουν περαιτέρω καινοτομίες, καθώς η Ολυμπία Οδός προετοιμάζει την εφαρμογή τεχνολογιών που ήδη χρησιμοποιούνται στο τμήμα Ελευσίνα-Πάτρα, όπως η χιλιομετρική χρέωση, προηγμένες ψηφιακές υπηρεσίες και σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Τα στοιχεία κυκλοφορίας επιβεβαιώνουν ήδη την ισχυρή αποδοχή του έργου. Στους πρώτους τρεις μήνες λειτουργίας, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 829.000 διελεύσεις, υπογραμμίζοντας τον κρίσιμο ρόλο του αυτοκινητόδρομου για τη μετακίνηση και την περιφερειακή ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα.
Βασικά στοιχεία
- 277 χλμ: συνολικό μήκος της Ολυμπίας Οδού– 3ος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα
- 75 χλμ.: νέο τμήμα Πάτρα-Πύργος
- 50% μείωση στον χρόνο διαδρομής μεταξύ Πάτρας και Πύργου (40 λεπτά)
- 2 ώρες και 45 λεπτά μεταξύ Αθήνας και Πύργου
- 100% ηλεκτρονικά διόδια στην Πατρών-Πύργου
- 24/7 λειτουργία και οδική βοήθεια
- 829.000 διελεύσεις στους πρώτους τέσσερις μήνες
- 6.800 διελεύσεις η ημερήσια κυκλοφορία
- Σύγχρονες τεχνικές υποδομές που στηρίζουν ασφαλείς και ανθεκτικές
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Το συνολικό έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος μήκους 74,8 χιλιομέτρων, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΝΕΟ) στα πρώτα 13 χιλιόμετρα, ενώ στα υπόλοιπα περίπου 62 χιλιόμετρα κατασκευάστηκε σε νέα χάραξη.
Είναι ένας αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, με διαχωρισμένο οδόστρωμα και ελεγχόμενη πρόσβαση σε όλο το μήκος του, με 9 κόμβους και στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και την ομαλή ροή κυκλοφορίας. Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από 2 λωρίδες πλάτους 3,5 μ. και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση, που χωρίζονται από ένα μεσαίο στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα.
Το έργο περιλαμβάνει: 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, 1 τεχνική βάση στον Πύργο, 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ), καθώς και τους ακόλουθους 9 κόμβους:
- H/K Μιντιλόγλι (Χ.Θ. 0+000)
- Α/Κ ΒΙΠΕ (Χ.Θ. 6+942)
- Η/Κ ΑΛΙΣΣΟΥ (Χ.Θ. 12+725)
- Α/Κ Κάτω Αχαΐα (Χ.Θ. 17+733)
- Α/Κ Βάρδα (Χ.Θ. 33+036)
- Α/Κ Κυλλήνη (Χ.Θ. 46+016)
- Α/Κ Γαστούνη (Χ.Θ. 53+675)
- Α/Κ Αμαλιάδα (Χ.Θ. 62+680)
- Α/Κ Πύργος (Χ.Θ. 73+843)
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ
Στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης παραχώρησης εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργικότητας του έργου και λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των Δήμων, της Περιφέρειας, των τοπικών κοινωνιών. Αυτές οι εργασίες περιλαμβάνουν:
- Ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου στο σύνολό του και επέκτασή του σε γειτνιάζουσες τοπικές περιοχές.
- Κατασκευή νέου κλάδου στον Α/Κ Αμαλιάδας για τη σύνδεση με τον περιφερειακό καθώς και κατασκευή Άνω Διάβασης.
- Κατασκευή του Η/Κ Αλισσού.
- Αναβάθμιση υφιστάμενων των οδικών τμημάτων: i) συνδετήριας οδού του Α/Κ Κυλλήνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου, ii) συνδετήριας οδού από Α/Κ Γαστούνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου και iii) της οδού από το Αεροδρόμιο Αράξου έως τον οικισμό Λάππα.
- Μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε 14 περιοχές κατάντι του αυτοκινητοδρόμου.
Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ και μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο επανεντάχθηκε στον αυτοκινητόδρομο Παραχώρηση Ολυμπία Οδός το 2021 και τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη η νέα σύμβαση κατασκευής.








